تبلیغات
مطالب ارزشمند(خطبه بدون الف وبدون نقطه امیر المومنین علی علیه السلام)و .... - حدیث غدیر در کتب اهل سنت

مطالب ارزشمند(خطبه بدون الف وبدون نقطه امیر المومنین علی علیه السلام)و ....

رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) :یكون لهذه الامة اثنا عشر خلیفه كلهم من قریش**صحیح مسلم، كتاب امارة باب 1، الناس تبع القریش؛

سوال:آیا كسی از علمای اهل سنت نسبت به صحت حدیث غدیر اعتراف كرده است؟

جواب:

ا) ترمذی متوفای 279:

وی صاحب یكی از صحاح سته اهل سنت است، بعد این كه روایت را نقل می كند می گوید:

هذا حَدِیثٌ حَسَنٌ صحیح.[1]

ب) طحاوی:

آقای ابو جعفر طحاوی كه از ایشان به امام تعبیر می كنند و كتاب ایشان از كتب درسی تمام فرق و مذاهب اسلامی حتی وهابیت است، ایشان بعد از این كه روایت را نقل می كند می گوید:

این حدیث صحیح الاسناد است و هیچ اشكالی در روایت حدیث غدیر نیست.[2]

ج) ابن عبد البر قرطبی متوفای 463:

وی بعد از نقل روایت غدیر می گوید:

وهذه كلها آثار ثابتة.[3]

تمام این آثار غدیر و احادیث غدیر ثابت است.

د) حاكم نیشابوری:

وی طرق متعددی را ذكر می كند و می گوید: روایت صحیح است.

ه) ابن كثیر دمشقی:

و) ذهبی:

ابن كثیر می گوید: قال شیخنا أبو عبد الله الذهبی وهذا حدیث صحیح.[4]

استاد ما ابو عبد الله ذهبی گفته است: این حدیث صحیح است.

در ادامه ابن كثیر می گوید:

قال شیخنا ابو عبد الله الذهبی الحدیث متواتر أتیقن أن رسول الله قاله.[5]

استاد ما ابو عبد الله ذهبی گفته است كه حدیث متواتر است و یقین دارم كه پیغمبر این را فرموده است

ز) ابن حجر عسقلانی

كثیر من اسانیدها صحاح وحسان.[6]

بسیاری از سندهای آن صحیح و حسن اند.

ح) ضیاء الدین مقبلی[7] متوفای 1108:

وی از علمای بزرگ اهل سنت است و خیلی برایش احترام قائل هستند و مدح و ثناء زیاد برایش گفته اند، ایشان می گوید:

فإن لم یكن هذا معلوما فما فی الدین معلوم.[8]

اگر حدیث غدیر قطعی و معلوم نباشد، ما در دین حرف قطعی نخواهیم داشت.

یك روایتی كه 130 نفر از صحابه نقل كرده اند، آن هم با طرق متعدد و بعضی ها برای آن 250 سند ذكر كرده اند، بخواهد زیر سؤال برود، ما هیچ روایتی در اسلام نخواهیم داشت كه قطعی باشد تا انسان روی آن مانور دهد.

ط) میرزا محمد بدخشی

وی می گوید:

وهذا حدیث صحیح مشهور، ولم یتكلم فی صحته إلا متعصب جاحد.[9]

در صحت حدیث غدیر كسی حرف نمی زند، مگر این كه متعصب باشد و این پرده تعصب جلوی چشمانش را گرفته باشد و جاحد باشد، یعنی با این كه یقین دارد بر صحت آن؛ ولی انكار می كند.

بعد می گوید:

لا اعتبار بقوله

همچنین فردی، گفتارش ارزش ندارد.

ی) آلوسی:

نعم ثبت عندنا أنه (صلی الله تعالی علیه وسلم) قال فی حق الأمیر كرم الله تعالی وجهه هناك: من كنت مولاه فعلی مولاه.[10]

بله نزد ما ثابت است كه رسول خدا صلی الله و علیه و آله در حق حضرت علی علیه السلام در آنجا گفته است: هركه من مولای اویم علی مولای اوست.

ك) ابو حامد غزالی

از وی به امام غزالی تعبیر می كنند او می گوید:

وأجمع الجماهیر علی متن الحدیث من خطبته فی یوم غدیر خم باتفاق الجمیع.[11]

جمهور اهل سنت اتفاق نظر دارند بر متن حدیث غدیر.

ل) ابو المكارم علاء الدین سمنانی:

هذا حدیث متفق علی صحته.

م) جزری متوفای 833:

وی می گوید: این روایت متواتر است و از افراد انبوهی نقل شده است و افرادی كه دنبال تضعیف آن هستند:

ممن لا اطلاع له فی هذا العلم.[12]

این ها سواد ندارند و علم حدیث نخوانده اند.

ن) سیوطی:

مناوی از سیوطی نقل می كند كه حدیث متواتر است.[13]

س) ملا علی قاری:

این حدیث متواتر است و شكی در رابطه با آن نیست و 30 نفر از صحابه آن زمانی كه در خلافت علی بعضی ها نزاع داشتند، شهادت دادند.

ع) عجلونی متوفای 962:

فالحدیث متواتر أو مشهور.[14]

حدیث یا متواتر و یا مشهور است.

ف) البانی

از وی به بخاری دوران تعبیر می شود:

حدیث الترجمة حدیث صحیح بشطریه، بل الأول منه متواتر عنه صلی الله علیه وسلم كما ظهر لمن تتبع أسانیده و طرقه.[15]

حدیث غدیر كه حدیث مورد ترجمه است، هم «من كنت مولاه فعلی مولاه »آن صحیح است و هم «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» آن صحیح است؛ بلكه بخش اول آن متواتر است و كسانی كه سند و طرق حدیث را تتبع كنند، به این نتیجه می رسند.

ظ) شعیب ارنوط:

آقای شعیب ارنؤط كه از محققین به نام اهل سنت است می گوید:

حدیث غدیر شواهد زیادی دارد كه به حد تواتر می رسد.

مرحوم علامه امینی و حضرت آیت الله میلانی در نفحات الازهار، 60 و 63 نفر از بزرگان و استوانه های علمی اهل سنت را آورده اند كه یا شهادت به صحت حدیث غدیر داده اند و یا بر تواتر حدیث غدیر اذعان كرده اند.



[1] . سنن الترمذی، ج 5، ص 633 ابن تیمیه در كتاب منهاج السنة النبویة، ج 7، ص 320، خیانت كرده و می گوید:

حسنه الترمذی.

[2] . مشكل الاثار، ج 2، ص 308

[3] . الاستیعاب، ج 3، ص 1100

[4] . البدایة والنهایة، ج 5، ص 209

[5] . البدایة والنهایة، ج 5، ص 214

[6] . فتح الباری، ج 7، ص 74

[7] . شوكانی در مورد ضیاءالدین مقبلی می گوید: وهو ممن برع فی جمیع علوم الكتاب والسنة... وفاق فی جمیع ذلك وله مؤلفات مقبوله كلها عند العلماء. (البدر الطالع، ج 1، ص 288)

آقای ضیاء الدین مقبلی كسی است كه در علوم قرآنی و علوم سنت، جزء پیشروان است و بالای قله كمال رسیده است و تمام مؤلفات ایشان در نزد علماء مقبول است.

[8] . أبحاث مسددة، ص122

[9] . نزل الأبرار بما صح فی مناقب أهل البیت الأطهار، ص 21

[10] . روح المعانی، ج 6، ص 61

[11] . سر العالمین، ص 9

[12] . الغدیر، الشیخ الأمینی، ج 1، ص 299

[13] . فیض القدیر، جلد 6، صفحه 218

[14] . كشف الخفاء، ج 2، ص 361